DESATERO
Vstup do základní školy je pro dítě velkou změnou. Mění se jeho role, prostředí, vrstevníci i denní režim. Aby byl nástup do školy plynulý a bez stresu, mělo by dítě být sociálně i vývojově zralé. Každé dítě se vyvíjí individuálně, důležité je podpořit jeho přirozené dovednosti.
1. Fyzická a pohybová zdatnost
Pohybová koordinace (házení a chytání míče, skákání, běh) Umí se svléknout, obléknout, obout (zapnout zip, zavázat tkaničky) Samostatné stolování (příbor, nalévání nápoje, čisté stolování) Hygiena (umýt ruce, použít kapesník, uklidit po sobě) Dokáže se postarat o své věci (pořádek v osobních věcech)
2. Emoční a sociální zralost
Zvládne odloučení od rodičů Dokáže vyjádřit svůj názor, souhlas i nesouhlas Ovládá své emoce, reaguje přiměřeně na neúspěch Dodržuje pravidla a respektuje domluvené hranice
️ 3. Jazykové a komunikační dovednosti
Správná výslovnost hlásek (sykavky, měkčení, rotacismus) Mluví ve větách, dokáže vyprávět příběh Používá gramaticky správné tvary slov Rozumí běžným výrazům a umí komunikovat s dětmi i dospělými Umí napsat své jméno hůlkovým písmem
4. Jemná motorika a pravolevá orientace
Správné držení tužky (tři prsty, uvolněné zápěstí) Stříhání, lepení, skládání papíru Rozlišuje pravou a levou stranu Obkresluje a vybarvuje jednoduché tvary
5. Zrakové a sluchové vnímání
Rozlišuje barvy, tvary a velikosti předmětů Pozná rozdíl mezi hláskami (měkké, tvrdé, dlouhé, krátké) Vytleskává slabiky ve slovech Pozná změny v okolí, najde rozdíly na obrázcích
6. Logické myšlení a matematické základy
Počítá do pěti (ideálně do deseti) Pozná větší/menší počet objektů Rozlišuje základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník) Orientuje se v pojmech nad, pod, vlevo, vpravo, včera, dnes
7. Schopnost soustředění a záměrného učení
Dokáže se soustředit na činnost 10–15 minut Pamatuje si básničky, písničky, příběhy Dodržuje pokyny, věnuje se zadané činnosti a dokončí ji Dokáže pracovat samostatně
8. Sociální dovednosti a spolupráce
Zná základní pravidla slušného chování (pozdravit, poděkovat) Dokáže navázat kontakt s dětmi i dospělými Respektuje pravidla skupiny, zapojuje se do her Chová se ohleduplně k ostatním
9. Kreativita a vztah ke kultuře
Zajímá se o knihy, pohádky, příběhy Poslouchá hudbu, zpívá písně, vytleskává rytmus Maluje, kreslí, modeluje, hraje tvořivé hry Dokáže popsat své zážitky a dojmy
10. Orientace v okolním světě
Vyzná se v prostředí školky, domova a blízkého okolí Ví, jak se chovat na ulici, v obchodě, u lékaře Má základní poznatky o přírodě, ročních obdobích, dopravních prostředcích Chápe zásady bezpečnosti a umí odhadnout nebezpečné situace